کوله‌پشتی‌ها و پوستر‌ها | روایت انتخاباتی محمدکاظم کاظمی سخنگوی طالبان: امیدوارم هرچه خیر مردم ایران است از صندوق بیرون بیاید + فیلم حضور باشکوه ایرانیان مقیم افغانستان در پای صندوق‌های رأی در ۵ نمایندگی سیاسی ایران آغاز رأی‌گیری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌ جمهوری اسلامی ایران در شهر مزارشریف افغانستان + فیلم سرکنسول ایران در هرات: پنج نمایندگی ایران در افغانستان فردا شعبه اخذ رای هستند قطار حامل کمک‌های ایران با استفاده راه آهن خواف – هرات به ایستگاه روزنک رسید وزیر دفاع پاکستان: ما از حمایت ایران در مبارزه با تروریست‌ها برخورداریم | اما طالبان اینگونه نیستند هفتمین جشن همدلی مهاجران افغانستانی در مشهد برگزار شد + فیلم تیم ملی کریکت افغانستان در یک قدمی فینال جام جهانی احمد مسعود بر نقش مردم در آینده افغانستان تاکید کرد شرکت‌های ایرانی بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان پیروزی تیم ملی کریکت افغانستان در برابر استرالیا برای نخستین‌بار نصرت حق‌پرست، ورزشکار افغانستانی، دربرابر حریف آمریکایی خود به پیروزی رسید تمایل کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی برای گفت‌وگو با طالبان ابراز نگرانی سازمان ملل درباره وضعیت نیاز‌های بشردوستانه در افغانستان نماینده دائم ایران در سازمان ملل: به توانایی طالبان برای مقابله با تهدیدات تروریستی تردید داریم سازمان ملل: ۱۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان آواره هستند آلمان مذاکرات محرمانه خود را با کشورهای مختلف برای اخراج مهاجران افغانستانی مجرم آغاز کرد تأکید دبیرکل سازمان ملل بر همبستگی با پناهجویان در روز جهانی «پناهنده» استاندار خراسان‌رضوی خواستار تسریع در پاسخگویی دستگاه‌های امنیتی به استعلام‌های فرزندان مادرایرانی شد
سرخط خبرها

ساعت کاری مرز ماهیرود افزایش یافت | رشد وزنی ۹۰ درصدی صادرات به افغانستان از مرز ماهیرود

  • کد خبر: ۲۳۱۰۱۱
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴
ساعت کاری مرز ماهیرود افزایش یافت | رشد وزنی ۹۰ درصدی صادرات به افغانستان از مرز ماهیرود
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی از افزایش ساعت کاری مرز ماهیرود خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی گفت: یکی از درخواست‌های تجار افغانستان، افزایش ساعت کاری مرز ماهیرود بوده که این کار انجام شده و امور مربوط به تردد‌ها و تخلیه بار‌ها در حال انجام است.

او ادامه داد: از امروز تا یک هفته آینده، مصوب می‌کنیم نرخ و تعداد لیفتراک‌های فعال در مرز اعلام شود؛ در غیر این صورت، نسبت به تعداد و قیمت‌ها تعیین تکلیف خواهیم کرد.

وی بر افزایش باسکول، تمرکز بر موضوع سوخت و سامان‌دهی کارگران نیز تأکید کرد و افزود: ۱۴ و ۱۵ خرداد که تعطیل رسمی است، مرز ماهیرود تعطیل نیست و تجارت بین دو کشور جریان خواهد داشت.

رشد ۹۰درصدی ترانزیت به افغانستان از نظر وزنی

این درحالی است که محمد کوهگرد در روزهای گذشته به رسانه‌ها گفته بود که ترانزیت به افغانستان از نظر وزن هزار و ۹۰ درصد رشد داشته است و ارزش آن را بیش از ۲۴۲ میلیون دلار اعلام کرد.

پیش از این، در ۱۸ فروردین سال جاری، مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی از افزایش سه‌برابری ترانزیت کالا به افغانستان خبر داده بود. کوهگرد روز دوشنبه، ۷ خرداد، گفته بود که ترانزیت کالا به افغانستان از نظر وزن، هزار و ۹۰ درصد رشد داشته است.

به‌گفته مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی، ترانزیت کالاها از منظر تعداد کامیون‌ها، ۹۶۵ درصد و از منظر ارزش، ۷۷۰ درصد رشد داشته است. کالاهای ترانزیتی به افغانستان شامل کامیون‌های حامل شکر، آرد، روغن، کانتینر خالی مستعمل و کود شیمیایی بوده است. این کالاها از ترکیه، امارات متحده عربی، روسیه و اندونزی از طریق گمرک ماهیرود به افغانستان ترانزیت شده است.

کوهگرد همچنین از صادرات کالاها از گمرکات خراسان‌جنوبی به افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و عراق خبر داده است. این کالاها شامل سیمان، روغن سوخت تقطیری، کاشی و سرامیک، نمک خوراکی، مصنوعات پلاستیکی و غیره است.

کوهگرد مجموع کالاهای خروجی از طریق گمرکات خراسان‌جنوبی در سال گذشته را بیش از ۱۲۲ میلیون دلار گفته که از منظر ارزشی، ۷۰ درصد و از نظر وزنی، ۳۰ درصد افزایش داشته است.

خراسان‌جنوبی دارای چهار بازارچه مرزی است و ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد. از این رو‌، به‌راحتی می‌تواند به مکانی برای صادرات و واردات افغانستان تبدیل شود.

مرز ماهیرود کجاست؟

گذرگاه مرزی ماهیرود یا نقطه مرزی میل۷۸ یک گذرگاه مرزی بین ایران و افغانستان است که در شهرستان سربیشه استان خراسان‌جنوبی قرار دارد. این گذرگاه در ۲۰کیلومتری روستای ماهیرود واقع است و با بیرجند ۱۹۰ کیلومتر و با شهر فراه افغانستان ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد. نام این مرز در کشور افغانستان «مرز ابونصر فراهی» است. این گذرگاه مرزی در انتهای جاده ۶۸ قرار دارد.

منبع: صداوسیما و ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->